Digital dannelse
Notater til artiklen udfordringer og dannelse i det digitale mediemiljø af Jesper Tække & Michael Paulsen:
-
Den digitale medie revolution
-
At agere proaktivt eller reaktivt på de digitale
medier
-
Vanskeligheder ved brug af digitale medier:
o
Afhængighed af digitale medier
o
Opmærksomhed – de digitale medier opfanger
elevernes opmærksomhed og får heraf problemer med koncentration
o
Multitaske – svært at agere i undervisning
samtidig med at være aktiv på fx sociale medier
o
Brug af fx forbud mod brug af digitale medier
som ikke er til faglig brug (ser ikke ud til at have nogen god effekt på
lærer-elev forholdet)
-
To grund til at inddrage digitale medier i
undervisningen:
o
Man kan opnå flere og bedre mulighed for
interaktion mellem lærere og elever
o
Bruges til at skabe bedre studiemiljø og
fællesskab
-
Det gamle undervisningsrum vil ikke medvirke til
at eleverne bliver digitalt dannede
-
To grunde til at inddrage digitale medier:
forbedring af undervisningen og at eleverne bliver digitalt dannede.
-
”At blive dannet er at overskride sig selv og
sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst mulige horisont som er
perfektioneringen af menneskeheden som sådan”. Kant: menneskehedens udtrædelse
af selvforskyldt umyndighed.
-
Digital dannelse betyder at opvoksende
generationer skal lære at anvende digitale medier men også til at bruge it til
at udvide deres horisont og forholde sig til samfundet.
-
Digital dannelse: at eleverne bliver
reflekterende, medbestemmende og handlende
-
Evner i digital dannelse: selvbestemmelse,
medbestemmelse og solidaritetsevne
-
Dannelse for alle – ellers bliver de som har
ringe støtte hjemmefra hårdest ramt at medievanskeligheder. Derudover er der
muligheder for fagligt svage elever at komme på banen på andre og nye måder
-
Dannelse for at modstå snæversyn
-
”en digitalt dannet elev er en der kan deltage
med omtankte på mange mpder på nettet ved hjælp af nye digitale medier”
Kommentarer
Send en kommentar