Portfolio – et lærings- og evalueringsredskab
Notater til artiklen Portfolio – et lærings- og evalueringsredskab
af Christina Højlund, Jeppe Egendal og Lene Mark
-
”Modulet søger at
udvikle de studerendes kompetence til at anvende teknologier i
planlægning,
gennemførelse og evaluering af undervisning.”
-
Portfolio – at bære
noget med sig
-
Portfolioen som
lærings-og evalueringsredskab potentialer
-
Lene Tanggard –
arbejder med begrebet refleksiv praksislæring – afgørende at reflektionen sker
i og over praksis.
-
Portfolio: en metode
til at vise progression, refleksion og læring
-
Portfolioen er ikke
en fast størrelse
-
Portfolioens tre
nøgleaktiviteter: indsamling, udvælgelse og refleksion
-
Tre læringsfaser
(analysemodel for portfolioprocesser efter Krogh og Jensen 2008):
o
Læringsfase 1:
formativ evaluering (design, organisering, refleksion over læringsaktiviteter)
o
Læringsfase 2: formativ
evaluering (udvælgelse - refleksion)
o
Læringsfase 3:
sumativ evaluering (bedømmelse)
-
Blogs kan understøtte
digital dannelse – central for erhvervsskolelærere
-
At lære gennem at
skrive – her er bloggen en god mulighed
Når man arbejder med portfolio er det vigtigt:
-
at stilladsere og
udfordre de studerendes refleksioner i portfolioen,
-
at skabe en balance
og niveau i feedbacken, som bringer de
studerendes refleksioner og forståelse på et dybere niveau
-
grundigt at overveje
digital platform til portfolioen og instruere de studerende i dette og,
-
at skabe et trygt
virtuelt og fysisk læringsmiljø
Kommentarer
Send en kommentar