Portfolio – et lærings- og evalueringsredskab



Notater til artiklen Portfolio – et lærings- og evalueringsredskab 
af Christina Højlund, Jeppe Egendal og Lene Mark

-        ”Modulet søger at udvikle de studerendes kompetence til at anvende teknologier i
planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning.”

-        Portfolio – at bære noget med sig
-        Portfolioen som lærings-og evalueringsredskab potentialer
-        Lene Tanggard – arbejder med begrebet refleksiv praksislæring – afgørende at reflektionen sker i og over praksis.
-        Portfolio: en metode til at vise progression, refleksion og læring
-        Portfolioen er ikke en fast størrelse
-        Portfolioens tre nøgleaktiviteter: indsamling, udvælgelse og refleksion
-        Tre læringsfaser (analysemodel for portfolioprocesser efter Krogh og Jensen 2008):
o   Læringsfase 1: formativ evaluering (design, organisering, refleksion over læringsaktiviteter)
o   Læringsfase 2: formativ evaluering (udvælgelse - refleksion)
o   Læringsfase 3: sumativ evaluering (bedømmelse)
-        Blogs kan understøtte digital dannelse – central for erhvervsskolelærere
-        At lære gennem at skrive – her er bloggen en god mulighed

Når man arbejder med portfolio er det vigtigt:
-        at stilladsere og udfordre de studerendes refleksioner i portfolioen,
-        at skabe en balance og niveau i feedbacken, som bringer de
studerendes refleksioner og forståelse på et dybere niveau
-        grundigt at overveje digital platform til portfolioen og instruere de studerende i dette og,
-        at skabe et trygt virtuelt og fysisk læringsmiljø





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Praktikumudfordring